Jesteś tutaj:

Pytanie do starosty

Wykaz pytań wraz z odpowiedziami starosty.
  • Pytanie: (kategoria: Drogi)
    Szanowna Pani Starosto

    Czy ktoś kontroluje stan nawierzchni po tzw. naprawach dziur na drogach powiatowych i nadzoruje te naprawy? Na drodze Żanęcin-Glinianka- Rzakta dziury mają po kilkanaście cm głębokości, a łatana jest tylko "co druga" dziura. Sposobu łatania nie będę opisywał, bo szkoda nerwów. Proszę o podanie procedury ubiegania się o odszkodowanie na wypadek uszkodzenia auta.

    Pozdrawiam.
    (Andibart, 21.02.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowny Panie

    W nawiązaniu do Pana wypowiedzi z dnia 21 lutego 2013r. w sprawie sposobu łatania dziur uprzejmie informuję, że wykonanie tych prac jest na bieżąco kontrolowane przez kierownictwo ZDP. To, że nie wszystkie są natychmiast "łatane" wynika z faktu, że w pierwszej kolejności wykonywana jest naprawa tych, których pojawienie się stwarza największe zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Technika tzw. "łatania" jest wykonywana w taki sam sposób, jak w całej Polsce, niestety nie oznacza 100% skuteczności, bo jest to niemożliwe. W przypadku uszkodzenia auta proszę sprawę kierować do Zarządu Dróg Powiatowych w Otwocku pod numer telefonu (22) 780 64 21 lub 780 62 89.

    Z poważaniem,

    Mirosław Pszonka
    Wicestarosta Otwocki
  • Pytanie: (kategoria: Urząd)
    Szanowna Pani Starosto

    Dlaczego jednostki organizacyjne powiatu nie mają Biuletynów Informacji
    Publicznej? Mówię o Oświacie, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, a nawet o ZDP-ie -o nich nie można nic znaleźć.

    Zgodnie z artykułem 8.1 ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. takie jednostki powinny mieć BIP-y. Czy nie łamiecie Państwo ustawy w ten sposób?

    Pozdrawiam.
    (Wojciech, 14.02.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowny Panie

    Wskazany przez Pana problem braku prowadzenia biuletynów informacji publicznej, przez niektóre, wskazane przykładowo jednostki organizacyjne Powiatu Otwockiego, dotyczy zagadnienia, które wiąże się z dwoma kwestiami:
    1) obowiązku udostępniania informacji publicznej przez kierowników jako organów reprezentujących, jednostki organizacyjne Powiatu Otwockiego;
    2) ułatwienia w udostępnianiu takiej informacji poprzez BIP.

    Naruszeniem ustawy jest nieudostępnianie informacji publicznej, za co grożą kary. Natomiast brak utworzenia czy też prowadzenia (poprzez aktualizację) bip właściwie nie podlega sankcjom. Informacje o samorządzie Powiatu Otwockiego, czyli także o jednostkach organizacyjnych (choć tylko częściowo), udostępniane są poprzez stronę bip http://www.bip.powiat-otwocki.pl/ Wskazywaną kiedyś przyczyną braku prowadzenia odrębnych bip przez poszczególne jednostki organizacyjne Powiatu była kwestia nadmiernego obciążenia kosztami danej jednostki przez takie udostępnianie informacji i brak zgłaszania takiej potrzeby przez obywateli. Obecnie koszty prowadzenia bip znacznie spadły i są niewspółmierne w stosunku do kosztów, które obciążą jednostkę, gdy będzie musiała udzielić informacji na wniosek. A ponadto zmianie uległo podejście obywateli, którzy dużo częściej, przeglądają dokumenty urzędowe i często potrafią zwrócić uwagę na to, co umknęło urzędnikom. Dlatego Pana zapytanie jest dobrym bodźcem do zweryfikowania dotychczasowego podejścia poszczególnych jednostek do utworzenia i prowadzenia BIP.

    Tym niemniej przypominam, iż w przypadku braku informacji na bip udostępnianie informacji publicznej odbywa się na wniosek i następuje bez zbędnej zwłoki i nie później niż w terminie 14 dni (art. 13 ust. 1), za wyjątkiem sytuacji przewidzianych w art. 13 ust. 2 i art. 15 ust. 2 oraz następuje w sposób i w formie zgodnej z wnioskiem, chyba że środki techniczne, którymi dysponuje podmiot obowiązany do udostępnienia, nie umożliwiają udostępnienia informacji w sposób i w formie określonych we wniosku art. 14 ust. 1).

    Z up. Starosty

    Zbigniew Rak
    Sekretarz Powiatu
  • Pytanie: (kategoria: Urząd)
    Szanowna Pani Starosto

    Jestem osobą głuchoniemą. Chciałabym zapytać czy w starostwie przy ul. Górnej, ja i osoby o podobnej "przypadłości" mogą skorzystać z pomocy urzędnika z językiem migowym, zgodnie z ustawą o języku migowym? W jaki sposób mogę wnioskować o taką usługę?

    Pozdrawiam.
    (Ela, 14.02.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowna Pani

    W Starostwie Powiatowym w Otwocku, stosownie do wymogów prawa, zarówno Pani jak i inne osoby będące w podobnej sytuacji, mogą skorzystać z pomocy osoby ze znajomością języka migowego dla potrzeb komunikowania się z urzędem. Ze względu, iż osobą udzielająca pomocy nie będzie urzędnik Starostwa, tylko osoba zewnętrzna, zasadne jest powiadomienie o takiej potrzebie pomocy z pewnym wyprzedzeniem, przynajmniej trzydniowym. Może to nastąpić np. poprzez maila skierowanego do kancelarii Starostwa na adres kancelaria@powiat-otwocki.pl Ponadto polecam kontakt mailowy do załatwienia szeregu spraw w Starostwie, często bez konieczności osobistego udawania się do urzędu.

    Nadto informuję, iż Pani pytanie stało się przyczynkiem do uzupełnienia informacji na BIP poprzez wyjaśnienie poruszanego przez Panią zagadnienia.

    Z up. Starosty

    Zbigniew Rak
    Sekretarz Powiatu
  • Pytanie: (kategoria: Inne)
    Szanowna Pani Starosto

    Jest Pani organem nadzorczym stowarzyszeń, proszę o przeprowadzenie wnikliwej kontroli stowarzyszenia CIS w Celestynowie, które poza promocją wójta nie wykonuje innych zadań. Strona stowarzyszenia zawiera treści uwłaczające takim organizacjom. Proszę o podjęcie działań zmierzających do przeprowadzenia pełnej kontroli wydatków CIS, gdyż zachodzi podejrzenie niejasnych układów i czerpania obopólnych korzyści na linii wójt - stowarzyszenie.

    Pozdrawiam.
    (Adam, 11.02.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowny Panie

    Kompetencje Starosty Otwockiego jako organu nadzoru nad stowarzyszeniami innymi niż stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego określa ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U.2001.79.855 j.t. z późn. zm.). W przypadku wątpliwości dotyczących zgodności działań stowarzyszenia z prawem w zakresie przepisów ww. ustawy i statutu, Starosta Otwocki na podstawie art. 25 ustawy ma prawo: 1. żądać dostarczenia przez zarząd stowarzyszenia, w wyznaczonym terminie, odpisów uchwał walnego zebrania członków, 2. żądać od władz stowarzyszenia niezbędnych wyjaśnień.

    Jeżeli na podstawie zebranych danych organ nadzoru stwierdzi, że działalność stowarzyszenia może być niezgodna z prawem lub narusza postanowienia statutu, na podstawie art. 28 ww. ustawy organ może wystąpić do stowarzyszenia o usunięcie nieprawidłowości w określonym terminie, udzielić ostrzeżenia władzom stowarzyszenia lub wystąpić do sądu o zastosowanie środka określonego w art. 29 pr.stow. Sąd, na wniosek organu nadzorującego lub prokuratora, może: 1. udzielić upomnienia władzom stowarzyszenia, 2.uchylić niezgodną z prawem lub statutem uchwałę stowarzyszenia, 3. rozwiązać stowarzyszenie, jeżeli jego działalność wykazuje rażące lub uporczywe naruszanie prawa albo postanowień statutu i nie ma warunków do przywrócenia działalności zgodnej z prawem lub statutem.

    W odniesieniu do wskazanych przez Pana treści zawartych na stronie internetowej stowarzyszenia, mogących naruszać dobra osobiste osób trzecich, należy rozważyć dochodzenie roszczeń w drodze procesu cywilnego. Starosta Otwocki nie prowadzi nadzoru nad środkami przekazu informacji, z których mogą korzystać stowarzyszenia. Jego ocenie nie podlega także zawartość strony internetowej.

    Odnosząc się do zarzutu dotyczącego prowadzenia gospodarki finansowej przez stowarzyszenie pragnę podkreślić, że stowarzyszenia, podobnie jak wszystkie inne osoby prawne, mają coroczny obowiązek sprawozdawczy (sprawozdanie finansowe) wobec urzędu skarbowego. Wzory dokumentów określone są Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi i nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 137, poz. 1539). Treści tych dokumentów weryfikują stosowne służby finansowe.

    Z prowadzonej działalności stowarzyszenia oraz postawionych przez Pana zarzutów nie można jednoznacznie stwierdzić nieprawidłowości. Dlatego zwracam się z prośbą o dostarczenie w formie papierowej lub za pośrednictwem platformy e-PUAP informacji, które mogłyby ukierunkować organ nadzoru na kontrolę konkretnych aspektów działalności stowarzyszenia. Po uzyskaniu tychże informacji Starosta Otwocki wystąpi do Zarządu Celestynowskiej Inicjatywy Samorządowej z siedzibą w Celestynowie o złożenie stosownych wyjaśnień.

    Z up. Starosty

    Janusz Budny
    Członek Zarządu Powiatu
  • Pytanie: (kategoria: Inne)
    Szanowna Pani Starosto

    Proszę o podanie ostatecznego terminu dotyczącego scalenia gruntów w Regucie. Proces ten trwa prawie 10 lat! Moje dzieci już zdążyły dorosnąć i chcą budować domy. Czy mają szansę na zbudowanie ich w ciągu następnych 10 lat?

    Pozdrawiam.
    (Anna, 07.02.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowna Pani

    Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 marca 1982r. o scalaniu i wymianie gruntów celem scalenia jest tworzenie korzystniejszych warunków gospodarowania w rolnictwie poprzez poprawę struktury obszarowej gospodarstw.

    Prowadzone postępowanie jest scaleniem gruntów rolnych finansowanym ze środków budżetu państwa. Termin zakończenia postępowania scaleniowego uzależniony jest od wysokości przyznanych środków (dotyczy to wykonania prac technicznych) oraz terminu uprawomocnienia się decyzji zatwierdzającej projekt scalenia. W związku z tym nie można jednoznacznie określić terminu zakończenia postępowania scaleniowego.

    Z up. Starosty

    Krystyna Gołębiowska-Cyra
    z-ca Dyrektora Wydziału Geodezji i Kartografii
  • Pytanie: (kategoria: Drogi)
    Szanowna Pani Starosto

    Nie dostałem odpowiedzi na żadne z moich pytań zadawanych od ponad pół roku dotyczących stanu dróg powiatowych... Dziś z wielkim zażenowaniem obejrzałem na TVN 24 zdjęcia dziurawej ulicy Narutowicza z adekwatnym komentarzem. Brak odpowiedzi ze strony Władz Powiatu oraz wysyłane do mediów rozpaczliwe prośby o ukazanie stanu naszych dróg powiatowych świadczą o podejściu powiatu do realnego zagrożenia, jakim są drogi oraz podejście do tematu ZDP oraz Powiatu. Gratuluje - dziś cała Polska śmieje się z Otwocka. Rozumiem, że za taki stan Zarząd Dróg Powiatowych otrzyma, jak co roku stosowne nagrody.

    I jeszcze jedno pytanie. Ulicy Narutowicza pewnie nigdy nie da się doprowadzić do stanu używalności. A czy Powiat monitoruje stan świeżo odebranej ulicy Kraszewskiego? Rozumiem, że zgodnie z umową z generalnym wykonawcą ww. droga jest na gwarancji a naprawy gwarancyjne będą stanowczo egzekwowane? Pytam się bo po ostatnich roztopach ulica (spękania i dziury) zaczyna gonić ul. Narutowicza. Na pytanie kto (za publiczne pieniądze) dokonywał odbiorów technicznych też nie otrzymałem odpowiedzi ...

    Proszę tym razem o odpowiedź!

    Pozdrawiam.
    (Sebastian, 05.02.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowny Panie

    Na temat ulicy Narutowicza odpowiedziałem Panu w e-mailu przesłanym przez panią Sekretarkę. Dodam tylko, że ja oglądałem programy na kanale TVN 24, gdzie pokazywano stan dróg w wielu miejscowościach Polski, takich bardzo dużych i takich małych i z całą pewnością nie jest on lepszy od naszych.

    Także nie sądzę, że jest to powód tylko do śmiechu jeżeli już, z Otwocka, ale z bardzo wielu innych miejscowości w Polsce. Wielokrotnie odpowiadając na e-mail pisałem, że potrzebne są dużo większe nakłady na drogi w stosunku do obecnie przeznaczanych środków, aby nastąpił w tej kwestii postęp.

    Obecnie Zarząd Dróg Powiatowych ma drugi rok z rzędu mniejsze środki na bieżące utrzymanie swoich dróg. Moim zdaniem droga na ulicy Kraszewskiego nie musi być doprowadzana do stanu używalności, ponieważ jest używana codziennie przez tysiące pojazdów. Oczywiście, że jest przez Powiat ciągle monitorowana, czego dowodem są w roku ubiegłym, jak i już w bieżącym, naprawy przez firmę Eurovia Polska S.A..

    Informuję Pana także, że odbiory techniczne odbywały się z wcześniejszymi kilkudziesięcioma uwagami z naszej strony, których wykonanie w dalszym ciągu ma obowiązek poprawić firma, o której mowa powyżej.

    Z poważaniem,

    Mirosław Pszonka
    Wicestarosta Otwocki
  • Pytanie: (kategoria: Inne)
    Szanowna Pani Starosto

    Na jakim etapie znajduje się w tej chwili proces scaleniowy w Regucie i czy istnieje już projekt scalenia gruntów?

    Pozdrawiam.
    (Anna, 04.02.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowna Pani

    Odpowiadając na pytanie odnośnie zaawansowania prac scaleniowych w Regucie informuję, iż obecnie prace scaleniowe są na etapie opracowania projektu rozmieszczenia nowych działek dla poszczególnych uczestników scalenia. Zakres zlecanych prac uzależniony jest od wysokości uzyskanej na dany rok dotacji celowej Wojewody Mazowieckiego.

    Z up. Starosty

    Krystyna Gołębiowska-Cyra
    z-ca Dyrektora Wydziału Geodezji i Kartografii
  • Pytanie: (kategoria: Ochrona Środowiska)
    Szanowna Pani Starosto

    Proszę o informację na temat wycinki drzew wzdłuż drogi w miejscowości Izabela, oraz o dalsza historię ściętego drzewa np. czy będzie organizowany na nie przetarg?

    Pozdrawiam.
    (Artur, 21.01.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowny Panie

    Uprzejmie informuję, że wycinka drzew wzdłuż drogi powiatowej jest inicjatywą lokalną mieszkańców Izabeli. Usuwane drzewa rosną wprawdzie w pasie planowanego poszerzenia drogi, lecz na działkach będących aktualnie w posiadaniu mieszkańców Izabeli. Zgodę na wycinkę drzew rosnących na nieruchomościach osób fizycznych wydaje Wójt, a pozyskane drewno należy do właścicieli. Na podstawie ustawy o ochronie przyrody zgodę na usunięcie drzew z nieruchomości będących własnością powiatu, także wydaje Wójt. Na dzień dzisiejszy Zarząd Dróg Powiatowych uzyskał decyzję na usunięcie kilku drzew rosnących przy wspomnianej drodze, lecz wykonanie tej decyzji nastąpi w późniejszym terminie. Powiat Otwocki nie organizuje przetargów na zbycie drewna pozyskanego z wycinki na nieruchomościach Powiatu. Zazwyczaj na wniosek Zarządu Dróg Powiatowych, Zarząd Powiatu w Otwocku wyraża zgodę na nieodpłatne przekazanie drewna na rzecz Rodzinnego Domu Dziecka lub innym osobą pełniących funkcje Rodzin Zastępczych.

    Z up. Starosty

    Janusz Budny
    Członek Zarządu Powiatu
  • Pytanie: (kategoria: Drogi)
    Szanowna Pani Starosto

    Kuriozum skrzyżowanie Portowej i Turystycznej w Otwocku, bubel stałe zagrożenie, kilkukrotne próby kontaktu osobistego i telefonicznego nieskuteczne. Taka ilość nieprawidłowości to rekord w skali światowej. Przebudowa skrzyżowania i nowy projekt spowodował: likwidację 5 miejsc parkingowych, ograniczenie widoczności przez zaprojektowane miejsca parkingowe = liczne wypadki, przejście dla pieszych w miejscu z którego nikt nie korzysta, tam gdzie ludzie przechodzą to go nie ma. Ścieżka rowerowa zaprojektowana po stronie po której: jest warsztat i nauka jazdy=częste wyjazdy samochodów, które wyjeżdżając blokują ścieżkę=liczne kolizje z nadjeżdżającymi rowerami. Słupy stoją na chodniku miejsca nie wystarcza dla pieszych i jeszcze rowerów. Po drugiej stronie ulicy pusto. Bubel konstrukcyjny, wstyd dla projektantów z Politechniki zaakceptowany przez powiatowego inspektora. Czy naprawdę trzeba zrobić wstyd na cały kraj, żeby ktoś się tym zajął? Wystarczyłoby zmniejszyć chodnik i zrobić pas dla rowerów na ulicy, bo i tak większość tam jeździ. Przywrócić dawne miejsca parkingowe, bo i tak większość tam parkuje, zrobić przejście tam, gdzie powinno być, zwolnić inspektora, za brak reakcji. Nie odpuszczę tematu, bo tam mieszkam i głupotę oglądam kilka razy dziennie.

    Pozdrawiam.
    (Sławomir, 15.01.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowny Panie

    Odpowiadając na Pana e-mail z dnia 15 stycznia 2013 roku w sprawie wykonanego zadania skrzyżowania ul. Portowej i ul. Turystycznej oraz remontów dróg, odpowiem, że w/w zadanie inwestycyjne zostało zrealizowane 4 lata temu. Nie spotkaliśmy się z jakąkolwiek uwagą w kwestii projektowania i wykonania zadania. Nie znam też faktów tzn. licznych wypadków na skrzyżowaniu, o których mowa powyżej. Nie chcę więc z Panem polemizować w w/w sprawie gdyż codzienna eksploatacja wspomnianego skrzyżowania czy też fragmentu drogi w żadnym wypadku nie potwierdza Pańskich wymysłów.

    Z poważaniem,

    Mirosław Pszonka
    Wicestarosta Otwocki
  • Pytanie: (kategoria: Drogi)
    Szanowna Pani Starosto

    Jestem mieszkanką Otwocka Wielkiego i proszę odpowiedź na przedstawioną poniżej kwestię.

    W sobotę po obfitych opadach śniegu w mojej miejscowości pojawił się mały ciągniczek do odśnieżania z Zarządu Dróg Powiatowych. Myślałam, że odśnieżana będzie ulica Zamkowa, czyli droga powiatowa. Niestety bardzo się pomyliłam, gdyż odśnieżony został chodnik przy drodze wojewódzkiej, przy której mieszka pracownik ZDP obsługujący ciągnik. Odśnieżono także ulicę Wąską czyli drogę gminną, przy której mieszka inny pracownik ZDP oraz chodnik przy ulicy Zamkowej przy posesji kolejnego pracownika ZDP. Proszę zatem o informację, dlaczego odśnieżane są ulice, które nie leżą w kompetencji powiatu. Kto ponosi koszty tego typu prac. Jeśli powiat jest tak bogaty to proszę o odśnieżanie innych dróg gminnych tj. ulicy Polnej i Górnej (mimo, że przy tych ulicach nie mieszkają pracownicy ZDP). Jednocześnie pragnę nadmienić, że w poprzednim sezonie zimowym sytuacja z odśnieżaniem była identyczna tj. odśnieżanie były chodniki i drogi tylko przy posesjach pracowników ZDP.

    Pozdrawiam.
    (Magdalena, 14.01.2013 r.)
    Foto
    Odpowiedź:
    Szanowna Pani

    W odpowiedzi na Pani wiadomości e- mail z dnia 14 i 21 stycznia 2013roku, w sprawie odśnieżania ulic na terenie Otwocka Wielkiego uprzejmie informuję, iż po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, w dniu 12 stycznia br. odśnieżone zostały chodniki wzdłuż całej drogi powiatowej Nr 2729W – ul. Zamkowej w Otwocku Wielkim po obu stronach jezdni, bez względu na miejsce zamieszkania przy niej pracowników tutejszego Zarządu Dróg. Chodnik wzdłuż drogi wojewódzkiej Nr 734 – ul. Wiślanej w Otwocku Wielkim w kierunku Nadbrzeża został również odśnieżony na całej długości (tj. na odcinku o długości ok.300mb). Prace te zostały wykonane w związku z porozumieniem zawartym przez Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Otwocku i Dyrektora Rejonu Drogowego Otwock-Piaseczno Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. W ramach w/w porozumienia ZDP odśnieża chodnik przy w/w drodze wojewódzkiej, a MZDW chodnik przy jednej z dróg powiatowych.

    Natomiast ul. Wąska w Otwocku Wielkim została odśnieżona na prośbę jednego z mieszkańców, w związku z faktem mieszkania przy tej ulicy osób chorych – trwale leżących. Miało to na celu umożliwienie ewentualnego dojazdu karetki pogotowia. Z uwagi na przesłane przez Panią wiadomości, tego typu pomoc nie będzie już więcej przez nas udzielana.

    Z poważaniem,

    Mirosław Pszonka
    Wicestarosta Otwocki